6X TIPS: hoe vind je de beste partner voor jouw online event?

Leestijd: 2 min.

Je wilt een online, interactief event opzetten en je weet; hier heb ik hulp bij nodig. Uitzoeken wat je precies nodig hebt kan al een hele klus zijn. En dan moet je daarna nog een goede partner vinden voor de organisatie van je event! In dit blog geven we je zes tips die je kunnen helpen bij het vinden van een goede match.

 

1. Wat heb je allemaal nodig?

Een goed begin is het halve werk. Als jij weet wat je nodig hebt is het vinden van een bedrijf voor de realisatie een stuk makkelijker. Bij een online event komen veel disciplines kijken, bijvoorbeeld voor concept, strategie, geluid, belichting en alle andere techniek. Heb jij communicatie of marketing experts in huis die concept en strategie kunnen invullen? Dan kan een bedrijf dat de juiste apparatuur en techniek in huis heeft je goed helpen. Als je beiden nodig hebt, is een bedrijf dat je ook helpt met conceptontwikkeling en strategisch advies handig. Het aanbod op de markt is groot. Stap 1 is helder krijgen waar je behoefte aan hebt, dat maakt het zoeken naar een samenwerkingspartner makkelijker.

2. Wat is hun core business?

Tijdens de Corona lockdown hebben veel bedrijven een tak “Online Events” opgezet, als reactie op werk dat wegviel. Zo zijn er evenementenbureau’s, filmproductiebureau’s en communicatie en marketing bedrijven die zich zijn gaan focussen op het livestreamen van evenementen. Weet waar hun kracht ligt. Een evenementenbureau zal uitstekend een online event kunnen organiseren, maar minder goed zijn in de productie van film en het opnemen ervan. Filmproductiebedrijven zijn weer bekend met het opnemen van high quality beelden en weten veel van techniek, maar wellicht minder van het organiseren van een live stream. Stel jezelf nogmaals de vraag: wat heb ik nodig.

3. Tone of voice

Een goede match zit ‘m in meer dan een bedrijf vinden die in jouw behoeftes voorziet en daar marktleider in is. De beste match ontstaat wanneer je dezelfde taal spreekt en dezelfde dingen belangrijk vindt. De website en de social media kanalen geven vaak al een goede indruk. Kijk, lees, luister en voel of het bedrijf jou weet te raken. Niets is zo fijn om met weinig woorden tot grote resultaten te komen.

4. Ervaring in jouw branche

Als je een event in de medische sector organiseert, ben je hoogstwaarschijnlijk op zoek naar een zakelijk en informatief event. Een event in de culturele sector mag vaak meer gaan over emoties en plezier. In de portfolio’s van bedrijven zie je snel genoeg of ze ervaring hebben met soortgelijke cases. Zitten er cases tussen die je aanspreken omdat ze de feel, look en vibe hebben waar je naar op zoek bent, dan is dat een goed teken. Natuurlijk kun je kiezen voor een bedrijf dat van alles doet, maar vaak kun je er toch baat bij hebben wanneer jouw branche, wereld en doelgroep bekend zijn.

5. Manusje of specialist?

Kies je voor een bedrijf waar mensen alle verschillende facetten op zich nemen, of kies je voor een bedrijf dat voor elke expertise iemand in huis heeft. Een online event vraagt om een grote verscheidenheid aan kennis op verschillende vlakken. Wanneer je voor een bedrijf met specialisten kiest is de kans dat alles goed gaat groter dan wanneer je kiest voor een team met manusjes van alles.

6. Hulp nodig na het event?

Na afloop van het online event heb je ontzettend veel content, waar je leuke dingen mee kunt doen. Als je mensen in huis hebt die hiermee aan de slag kunnen is dat heel fijn. Heb je hulp nodig bij het maken van edits of andere content, dan is het goed om samen te werken met een bedrijf dat dit voor je kan doen. Na je online event kunnen ze meteen voor je aan de slag. Dat zorgt voor een goed gevulde contentkalender voor de komende maanden! Zo haal je het meeste uit je investering en kun je mensen langere tijd betrokken houden bij het onderwerp van je livestream of webinar.